در این دوره که رقابت بین شرکتها بیش از پیش شده است شرکتها برای بازاریابی و کسب اعتماد و جذب مشتری مجبورند که از ابزارهای تبلیغاتی بیشتری نسبت به گذشته از جمله تابلوسازی به شیوه های مختلف همچون بنر ، تابلو چلنیوم ، تابلو استیل ، تابلو برجسته ، چاپ تراکت و غیره ، برای معرفی محصول یا خدماتی که ارائه می نمایند استفاده کنند . از جهتی مشتریان در خرید محصولات و یا دریافت خدمات مورد نظر گرایشهای مختلفی دارند که در تنظیم استراتژیهای بازاریابی توسط شرکتهای مختلف باید آن گرایشها در نظر گرفته شود و اگر عناصر مختلف بازاریابی شرکت همگام با اهداف مورد نظر مشتریان پی ریزی گردد و تمام منافع مشتریان را علاوه بر منافع سازمان پوشش دهد بازاریابی به نحو احسن صورت می پذیرد و شرکت موقعیت بهتری از نظر رقابتی در قبال شرکتهای رقیب پیدا می کند که چنین شرایطی موجب افزایش سودآوری شرکت برای مدت طولانی خواهد شد .
نقطه آغاز بازاریابی مشتری است همان کسانی که باعث رشد یک کسب و کار و در نهایت موفقیت آن می شوند . درواقع فرآیند بازاریابی از نفطه ای آغاز می گردد که مشتری وارد چرخه ی کسب و کار می شود و شما نیاز دارید تا اشخاص را قانع نمایید که محصول یا خدمات مورد ارائه توسط شرکت شما ارزش خریدن و استفاده کردن را دارد . مشتریان و دریافت کنندگان خدمات ، سرمایه گذاران ، توزیع کنندگان ، خرده فروشان و دیگر ذینفعان همه باید مطمئن شوند که سرمایه گذاری که برای خرید محصول یا دریافت خدمات شما در نظر گرفته اند ایمن است و به هدر نمی رود ، پس باید بتوانید آنها را قانع نمایید .
تعاریف متعددی توسط اشخاص و ارگانهای سرشناس از بازاریابی بیان شده است که در اینجا به بررسی هریک از تعاریف می پردازیم :
فعالان اقتصادی بازاریابی را ، همگراسازی همه فعالیت های شرکت در مسیر فروش بیشتر ، می دانند .
بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی – اجتماعی تعریف می شود که به وسیله آن ، افراد ، گروه ها و سازمان ها از طریق تولید ، عرضه و مبادله کالا و یا خدمات با یکدیگر به تامین نیازها و خواسته های خود اقدام می نمایند .
مجموعه ای از فعالیت ها و فرایندهای ایجاد ، انتقال ، ارسال و تبادل هر آنچه که برای مشتریان ، ارباب رجوع ، شرکای تجاری و درکل برای جامعه ارزشمند باشد تعریف می نماید .
مشتریان بالقوه خود و محیط خارجی کسب و کار را به جزئی ترین شکل ممکن بشناسیم و مورد بررسی قرار دهیم .
فرصت ها و موقعیتهایی که موجب پیشرفت و جذب سرمایه می گردد را شناسایی کرده و استراتژی های لازم و جدید برای سرمایه گذاری بر روی آنها را توسعه و گسترش دهیم .
از ابزارهای بازاریابی برای ارائه استراتژیها بهره بگیریم .
سنجش نتایج وفرآیند بهبود مستمر
در دنیای پراز رقابت امروز شرکتها علاوه بر اینکه می بایست دنبال جذب مشتری جدید باشند بلکه باید در حفظ و نگهداری مشتریان قبلی و برقراری روابطی مستحکم با آنان بکوشند . علم بازاریابی در صورت تمرکز بر فرصتها و ایجاد ارزش برای مشتریان می تواند به مزیت رقابتی پایدار دست یابد و به عنوان پشتوانه ای برای آینده یک سازمان درعرصه رقابت تبدیل گردد.
بخش مهمی که در یک شرکت برای فروش یا ارئه خدمات وجود دارد تبلیغات دنباله دار و هدفمند است تا بتوان توسط آنها مشتریان جدیدی پیدا کرد و یا یک رابطه منطقی و پایدار با مشتریان قدیمی ایجاد نمود . نه تنها تبلیغ بلکه تعهدات شرکت از قبیل تحویل به موقع کالا یا خدمات مدنظر مصرف کننده ، حضور مستمر و دائم در میان مشتریان ، آرایستگی و ظاهر کارکنان و نحوه برخورد مناسب با ارباب رجوع ، خدمات پس از فروش و راهنمایی افراد ، اینها همه از مواردی هستند که باعث رونق کسب وکار ، وفاداری مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید می شوند.
گرایش به بازار و نیاز مشتریان اولین ویژگی بازاریابی است بنابراین یک مدیر موفق کسی است که این ویژگی ها را بشناسد و خود و کارکنانش براساس رفتار و گرایش بازار عمل نماید .